obowiązujący od roku akademickiego 2021/2022
Idea Szkoły Doktorskiej Politechniki Białostockiej (SDPB):
Ideą Szkoły Doktorskiej Politechniki Białostockiej (SDPB) jest interdyscyplinarne przygotowanie doktorantów do rozwoju naukowego poprzez samodzielny i dostosowany do naukowych potrzeb dobór przedmiotów prowadzonych przez wysoko wykwalifikowaną, o wysokich kompetencjach społecznych, kadrę. Absolwenci SDPB to osoby planujące i realizujące swoją karierę naukową, przygotowane do sprostania roli współczesnego naukowca – autorytetu w wybranej dyscyplinie naukowej oraz dydaktyka budzącego szacunek i społeczne zaufanie.
Kształcenie oraz warunki ukończenia Szkoły:
Kształcenie w Szkole Doktorskiej Politechniki Białostockiej odbywa się w języku polskim oraz angielskim i trwa 4 lata (8 semestrów). Kształcenie w SDPB kończy się złożeniem rozprawy doktorskiej. Dopuszcza się możliwość wcześniejszego ukończenia kształcenia, pod warunkiem realizacji programu kształcenia z uzyskanym kompletem efektów uczenia się, zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji na poziomie 8 (Dz.U. 2018 poz. 2218), oraz złożenia rozprawy doktorskiej.
Za zgodą dyrektora SDPB, na wniosek doktoranta, w szczególnych, uzasadnionych przypadkach, możliwy jest indywidualny tryb nauki.
SDPB prowadzi kształcenie w następujących dyscyplinach naukowych:
1) automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne;
2) informatyka techniczna i telekomunikacja;
3) inżynieria biomedyczna;
4) inżynieria lądowa, geodezja i transport;
5) inżynieria mechaniczna;
6) inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka;
7) nauki o zarządzaniu i jakości.
Program kształcenia SDPB obejmuje moduły kształcenia, które można następująco pogrupować:
- zajęcia z przedmiotów obowiązkowych – w programie oznaczone symbolem O;
- zajęcia z przedmiotów fakultatywnych naukowych – w programie oznaczone symbolem F;
praktyki zawodowe polegające na prowadzeniu lub uczestniczeniu w prowadzeniu zajęć dydaktycznych na studiach I lub II stopnia. Uczestnik szkoły doktorskiej może prowadzić zajęcia dydaktyczne lub uczestniczyć w ich prowadzeniu w semestrze zimowym lub letnim, w wymiarze nieprzekraczającym 60 godzin dydaktycznych rocznie. Rozliczenie praktyk zawodowych przeprowadza się w cyklu rocznym, po zakończeniu zajęć w semestrze letnim.
Rodzaje oraz formy zajęć:
Zarówno przedmioty obowiązkowe, jak i fakultatywne realizowane w ramach programu kształcenia SDPB, mogą mieć następujące formy zajęć: wykład, ćwiczenia, zajęcia laboratoryjne, zajęcia projektowe, pracownia specjalistyczna, seminarium.
Celem przedmiotów obowiązkowych jest przygotowanie doktoranta do przyszłej roli badacza lub pracownika badawczo-dydaktycznego. Z kolei, zajęcia fakultatywne mają na celu dostarczenie doktorantom niezbędnej, aktualnej i celowanej wiedzy merytorycznej związanej bezpośrednio z ich rozwojem naukowym, a także realizacją rozpraw doktorskich. Przedmioty fakultatywne zostaną przedstawione doktorantom w formie jednej bazy przedmiotów fakultatywnych (BPF) dostępnej dla wszystkich reprezentowanych w SDPB dyscyplin naukowych.
BPF może być korygowana najpóźniej na sześć miesięcy przed rozpoczęciem kolejnego roku akademickiego. Propozycje przedmiotów do BPF mogą składać zarówno pracownicy Politechniki Białostockiej, jak również naukowcy z innych Uczelni lub jednostek naukowo-badawczych.
Wykład specjalistyczny (1 punkt ECTS), prowadzony przez wybitnych specjalistów, przeznaczony dla wszystkich doktorantów SDPB, odbywał się będzie przynajmniej raz w roku akademickim.
Zajęcia w SDPB są prowadzone przez pracowników badawczych lub badawczo-dydaktycznych, których dorobek naukowy w reprezentowanej dyscyplinie naukowej jest znaczący. Zarówno prowadzący zajęcia, jak i przedmioty zamieszczone w BPF powinny uzyskać pozytywną opinię Komisji ds. programu kształcenia SDPB.
Wybór przedmiotów:
Doktorant, najpóźniej na cztery miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego, dokonuje wyboru przedmiotów fakultatywnych, na kolejne dwa semestry, z udostępnionej BPF. Wymaga się, by wybór przedmiotów uzyskał akceptację promotora, a także umożliwił spełnienie wymaganych efektów uczenia się. W uzasadnionych przypadkach doktorant, za zgodą promotora, może wnioskować do Dyrektora SDPB o zmianę wybranego przedmiotu fakultatywnego.
Doktorant jest zobowiązany do zaliczenia wymaganych przedmiotów, zgodnie z programem kształcenia. Wymaga się, by doktorant przy złożeniu rozprawy doktorskiej udokumentował uzyskane kompetencje (wszystkie wymagane efekty uczenia się).
Punkty ECTS:
Doktorant realizuje program kształcenia w wymiarze odpowiadającym 36 punktom ECTS. W całym toku kształcenia, doktorant jest zobowiązany zrealizować zajęcia w języku angielskim, z bazy przedmiotów fakultatywnych oraz spoza reprezentowanej dyscypliny, odpowiednio za co najmniej 2 oraz 1 punkt ECTS.
Dyrektor SDPB może wyrazić zgodę na zaliczenie udziału w zagranicznych stażach naukowych, wymianie akademickiej, krótkotrwałych pobytach naukowych, szkołach letnich lub zimowych oraz podobnych przedsięwzięciach, na poczet przedmiotów fakultatywnych – ale nie więcej niż 4 punkty ECTS w ciągu całego toku kształcenia.
Zaliczenie zajęć:
Doktoranci na początku pierwszego semestru SDPB są zobowiązani do zaliczenia “Szkolenia BHP” (4 godziny lekcyjne) oraz “Szkolenia bibliotecznego” (3 godziny lekcyjne).
Egzaminy i zaliczenia z przedmiotów objętych programem kształcenia kończą się wystawieniem oceny ZAL (zaliczony) lub NZAL (niezaliczony). Doktorant jest obowiązany do zaliczenia przedmiotów pozwalających na zgromadzenie wystarczającej liczby punktów ECTS niezbędnych do rozliczenia danego roku akademickiego. Warunki oraz forma zaliczenia przedmiotu są zamieszczone w karcie przedmiotu.
Pozostałe sprawy związane z tokiem kształcenia reguluje Regulamin Szkoły Doktorskiej Politechniki Białostockiej.
Semestr 1:
Rodzaj zajęć |
Przedmiot | Liczba godzin |
Punkty ECTS |
---|---|---|---|
O | Ochrona własności intelektualnej, komercjalizacja wyników badań | 10 | 1 |
O | Etyka zawodowa | 10 | 1 |
O | Podstawy metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych na poziomie szkoły wyższej | 10 | 1 |
O | Pracownia naukowa | – | |
O | Język angielski w komunikacji akademickiej | 20 | 1 |
SUMA | 50 | 4 |
O – zajęcia obowiązkowe
Semestr 2:
Rodzaj zajęć |
Przedmiot | Liczba godzin |
Punkty ECTS |
---|---|---|---|
O | Podstawowe narzędzia warsztatu naukowca | 20 | 2 |
O | Seminarium doktoranckie | 10 | 1 |
O | Pracownia naukowa | – | |
O | Język angielski w komunikacji akademickiej | 20 | 1 |
SUMA | 50 | 4 |
O – zajęcia obowiązkowe
Semestr 3:
Rodzaj zajęć |
Przedmiot | Liczba godzin |
Punkty ECTS |
---|---|---|---|
O | Zarządzanie projektem badawczym | 12 | 1 |
O | Publikacje naukowe: motywacja, zasady, dobre praktyki | 10 | 1 |
O | Metodyka e-learningu | 10 | 1 |
O | Pracownia naukowa | – | |
O | Język angielski w komunikacji akademickiej | 20 | 1 |
SUMA | 52 | 4 |
O – zajęcia obowiązkowe
Semestr 4:
Rodzaj zajęć |
Przedmiot | Liczba godzin |
Punkty ECTS |
---|---|---|---|
F | Moduł zajęć fakultatywnych naukowych | 20 | 2 |
O | Seminarium doktoranckie | 10 | 1 |
O | Pracownia naukowa | – | |
O | Praktyki zawodowe | – | |
O | Język angielski w komunikacji akademickiej | 20 | 1 |
SUMA | 50 | 4 |
O – zajęcia obowiązkowe
F – zajęcia fakultatywne
Semestr 5:
Rodzaj zajęć |
Przedmiot | Liczba godzin |
Punkty ECTS |
---|---|---|---|
F | Moduł zajęć fakultatywnych naukowych | 30 | 3 |
0 | Pracownia naukowa | – | |
O | Język angielski w komunikacji akademickiej | 20 | 1 |
SUMA | 50 | 4 |
O – zajęcia obowiązkowe
F – zajęcia fakultatywne
Semestr 6:
Rodzaj zajęć |
Przedmiot | Liczba godzin |
Punkty ECTS |
---|---|---|---|
F | Moduł zajęć fakultatywnych naukowych | 20 | 2 |
O | Seminarium doktoranckie | 10 | 1 |
O | Pracownia naukowa | – | |
O | Praktyki zawodowe | – | |
O | Język angielski w komunikacji akademickiej | 20 | 1 |
SUMA | 50 | 4 |
O – zajęcia obowiązkowe
F – zajęcia fakultatywne
Semestr 7:
Rodzaj zajęć |
Przedmiot | Liczba godzin |
Punkty ECTS |
---|---|---|---|
F | Moduł zajęć fakultatywnych naukowych | 30 | 3 |
O | Pracownia naukowa | – | |
O | Język angielski w komunikacji akademickiej | 20 | 1 |
SUMA | 50 | 4 |
O – zajęcia obowiązkowe
F – zajęcia fakultatywne
Semestr 8:
Rodzaj zajęć |
Przedmiot | Liczba godzin |
Punkty ECTS |
---|---|---|---|
F | Moduł zajęć fakultatywnych naukowych | 20 | 2 |
O | Seminarium doktoranckie | 10 | 1 |
O | Pracownia naukowa | – | |
O | Praktyki zawodowe | – | |
O | Język angielski w komunikacji akademickiej | 20 | 1 |
SUMA | 50 | 4 |
O – zajęcia obowiązkowe
F – zajęcia fakultatywne
* Wykład specjalistyczny (8 godzin – 1 ECTS) – wykład odbywa się przynajmniej raz w roku akademickim.
Efekty uczenia się dla Szkoły Doktorskiej Politechniki Białostockiej:
W tabeli poniżej zestawiono efekty uczenia się, przyjęte przy formułowaniu programu kształcenia SDPB i określaniu treści programowych poszczególnych zajęć. Stosowane w opisie oznaczenia efektów uczenia się są złożeniem następujących symboli: SD_ –Szkoła Doktorska Politechniki Białostockiej; W – wiedza; U – umiejętności; K – kompetencje społeczne; Numer efektu uczenia się.
Symbol | Efekty uczenia się uzyskane po ukończeniu Szkoły Doktorskiej Politechniki Białostockiej | Kod składnika opisu* |
---|---|---|
Efekty uczenia się (EU) w zakresie wiedzy | ||
SD_W1 | Zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej lub artystycznej. | P8S_WG
P8_UW |
SD_W2 | Zna i rozumie główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych lub artystycznych, w których odbywa się kształcenie. | |
SD_W3 | Zna i rozumie metodologię badań naukowych. | |
SD_W4 | Zna i rozumie zasady upowszechniania wyników działalności naukowej, także w trybie otwartego dostępu. | |
SD_W5 | Zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji. | P8S_WK |
SD_W6 | Zna i rozumie ekonomiczne, prawne, etyczne i inne istotne uwarunkowania działalności naukowej. | |
SD_W7 | Zna i rozumie podstawowe zasady transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej oraz komercjalizacji wyników działalności naukowej i know-how związanego z tymi wynikami. | |
Efekty uczenia się (EU) w zakresie umiejętności | ||
SD_U1 | Potrafi wykorzystać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub dziedziny sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności:
|
P8S_UW
P8U_U |
SD_U2 | Potrafi dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy. | |
SD_U3 | Potrafi transferować wyniki działalności naukowej do sfery gospodarczej i społecznej. | |
SD_U4 | Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym. | P8S_UK |
SD_U5 | Potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych. | |
SD_U6 | Potrafi inicjować debatę oraz uczestniczyć w dyskursie naukowym. | |
SD_U7 | Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym. | |
SD_U8 | Potrafi planować i realizować indywidualne i zespołowe przedsięwzięcia badawcze lub twórcze, także w środowisku międzynarodowym. | P8S_UO |
SD_U9 | Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób. | P8S_UU |
SD_U10 | Potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi. | |
Efekty uczenia się (EU) w zakresie kompetencji społecznych | ||
SD_K1 | Jest gotów: do krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej lub artystycznej; do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej lub artystycznej; do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych. | P8S_KK |
SD_K2 | Jest gotów: do wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców; do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego; do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy. | P8S_KO
P8U_K |
SD_K3 | Jest gotów do podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
|
P8S_KR
P8U_K |
* Odniesienie do kwalifikacji uzyskiwanych na poziomie 8 zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz Ustawą z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
Karty przedmiotów obowiązkowych:
Ochrona własności intelektualnej, komercjalizacja wyników badań (PDF, 135 KB)
Podstawy metodyki prowadzenia zajęć dydaktycznych na poziomie szkoły wyższej (PDF, 135 KB)
Język angielski w komunikacji akademickiej (PDF, 205 KB)
Pracownia naukowa (PDF, 115 KB)
Podstawowe narzędzia warsztatu naukowca (PDF, 126 KB)
Metodyka e-learningu (PDF, 118 KB)
Publikacje naukowe motywacja_zasady dobre praktyki (PDF, 114 KB)
Zarządzanie projektem badawczym (PDF, 135 KB)
Praktyki zawodowe (PDF, 181 KB)
Semianrium doktoranckie (PDF, 129 KB)
obowiązujący w roku akademickim rozpoczęcia zajęć 2020/2021
obowiązujący w roku akademickim rozpoczęcia zajęć 2019/2020